neděle 7. října 2012

Rudá jako rubín


Původní název: Rubinrot
Autor: Kerstin Gier
Datum vydání: 2009
České datum vydání: 13. února 2012
Série: Drahokamy
Díl: 1
Nakladatelství: CooBoo
Překlad: Tereza Pecková
Počet stran: 336
Žánr: Young Adult, 
Datum četby: 30.9. - 1.10. 2012
Anotace 
Žít v rodině, která je samé tajemství, není pro šestnáctiletou Gwendolyn zrovna snadné. Jednoho dne se s ní zatočí svět a ona se rázem ocitne ve známé ulici, jenže téměř sto let před svým narozením. Vzápětí pochopí, že tím největším rodinným tajemstvím je ona sama. Zbývá jí ale ještě pochopit, jaké nebezpečí člověku hrozí, když se zamiluje napříč časem.
Filmový trailer

Padla na kolena a začala plakat, on se mezitím rozhlížel na všechny strany.

Všemi vychvalovaná kniha z pera německé autorky Kerstin Gierové se dostala do rukou i mně. Nejprve jsem se plánovala knize vyhnout obloukem, ale jelikož jsem zatoužila po nějaké té romantice, sáhla jsem po ní. Budu upřímná a přiznám, že filmový trailer tomu taky hodně napomohl.

Jak už jsem řekla, autorka je naše sousedka a obrovský obdiv si u mě získala tím, že se její knihy z němčiny přeložily i do anglického jazyka. A nejen to. Rubinrot se stalo světově oblíbenou knihou, a jak už jsem nakousla výše, na jaře 2013 se můžeme těšit i na filmové zpracování.

Hlavní hrdinkou tohoto příběhu je Gwendolyn, která spolu se svojí šílenou a tajemnou rodinkou bydlí v Londýně. Doposud žila jako nezajímavý a hlavně nedůležitý člen rodiny. Vždy se všechno točilo kolem její sestřenky Charlotte, která byla tou hlavní. Tou, která nese gen...

Když se ale do minulosti propadne místo ní Gwendolyn, pořádně zhoustne atmosféra. Charlotte je naštvaná a odmítá se s kýmkoliv bavit, její matka se vzteká a křičí, Nick a Caroline jsou nadšení, že je to jejich sestra, kdo má gen, lady Arista to bere s klidem a Leslie se prokáže jako skvělý detektiv. Jen Gwendolyn se nikdo neptá jak se cítí a co chce.

Uznávám, že cestování časem není nijak originálním tématem, ale to ještě nepoukazuje na kvalitu knihy. I když se  na gramofonu pustí stará a ohraná deska, může znít krásně. Příběh byl jednoduchý i složitý zároveň. Po celou dobu čtení vám bude vrtat hlavou vše okolo Strážců. Nedá vám to a budete myslet jen na to kdo co skrývá, komu věřit a kdo doopravdy mluví pravdu . A ta jednoduchost? Za celou knihu se nestalo nic převratného...

Vedli nás po schodišti nahoru a dlouhou chodbou, která několikrát zatáčela o čtyřicet pět stupňů, občas jsme vystoupali nahoru, občas sešli dolů.

zdroj: cooboo.cz
Nemohu říct, že by v knize nebyla žádná akce, ale nevyskytl se zde ani jediný okamžik, kdy bych opravdu nevěděla co bude následovat a doufala ať se jen všechno vydaří. Nikde jsem nepocítila napětí a nervozitu, která doprovází čtení napínavých scén. A ukončení knihy je také zvláštní. Otočíte stránku s očekáváním, co bude následovat, a oči vám spočinou na nadpisu Epilog. Celé to působí, jakoby autorka ustřihla příběh v polovině. Nic se neudálo a celá kniha se jevila jako pouhý začátek. Nevím, jak a na čem je postavený druhý díl, ale myslím, že by se při sjednocení dvou knih do jedné, nic nestalo.

Nemám ráda, když věci, které mají čtenáře zmást, jsou jasné okamžitě. Prolog by ještě nebyl zcela k zahození - na něj si nikdo při dočtení nevzpomene, ale po epilogu jsem jen kroutila hlavou. Buď to má být čtenářům - tak jako mně - jasné, s tím, že autorka všechno změní a mi budeme jen vyjeveně zírat, nebo nám to chtěla ukázat rovnou, a nebo není autorce jasné, co udělala. Já mám jednu konkrétní teorii, která může být klidně pravdivá, tak uvidíme...

Gwen je mladá a chytrá dívka, která si na nic nehraje, a i když nastane ne zrovna hezká situace, nepatří mezi ty hrdinky, o kterých čteme v jednom kuse. Nebojácné, silné a sebevědomé. Ale prosím - nemluvím o dívce s Belliným syndromem. Co byste v její situaci dělali vy? Já bych byla při sebemenším náznaku nebezpečí strachy bez sebe a utíkala, co by mi síly stačily. Tak jí nesmíme nic zazlívat.

Naopak Gideon je podstatně tajemnější charakter.Vážně by mě zajímalo, co se zrovna jemu honilo po celou dobu hlavou. Chvíli si hrál na nevychovaného hulváta a během vteřiny se z něj stane naprosto jiný člověk. A přesto, že to byl hlavní mužský charakter, nebyl dotažený do konce. Stále tam jsou nejasné mezery, které bych chtěla zaplnit. Z Gideona, se toho dalo vytřískat mnohem víc.

Když se za Gideonem a hrabětem zaklaply dveře, automaticky jsem udělala krok dozadu.

Gwendolyn je šestnáct a půl, což se mi - dívce stejného věku - líbilo, a myslím, že kniha bude vyhovovat spíše čtenářům podobně starým. Kniha se mi totiž opravdu skvěle četla, ale nejsem si tak zcela jistá, zda-li by udělala takový dojem i na starší publikum. 

Celkové zasazení příběhu do minulosti bylo bezchybné - tedy alespoň z lajckého pohledu studentky gymnázia, která je s knihou spokojená.

A ještě taková maličkost. Má nějaký vyšší smysl, který mi unikl, že jméno každé druhé postavy začíná na G? Bylo to hodně zvláštní a někdy mi chvíli trvalo, než jsem si ujasnila, kdo to vlastně přihopkal na scénu....

Přese vše na mě kniha působí dojmem čtyř hvězdiček.



Obrázky byly použity ze stránek rubinrot-der-film.de, cooboo.cz, deviantart.com
Úryvky jsou použity z knihy.

1 komentář:

  1. První recenze, v které jsem narazila na to, že ty G jména byly doopravdy matoucí :D Taky mi to chvíli trvalo.

    OdpovědětVymazat