úterý 5. června 2012

Divergence

Původní název: Divergent
Autor: Veronica Roth
Datum vydání: January 1st 2011
Původní datum vydání: May 21st 2012
Série: Divergence
Díl: první
Nakladatelství: CooBoo
Překlad: Radka Kolebáčová
Počet stran: 344
Žánr: Dystopie
Datum četby: 23.5.2012

Anotace
Chicago, budoucnost. Obyvatelé města, které obklopuje jen močál a obepíná ostnatý drát, jsou rozděleni do pěti frakcí. Beatrice je čerstvých šestnáct a přišel čas vybrat, do které frakce chce patřit, které ctnosti se chce na celý život odevzdat. Překvapivé rozhodnutí jí do cesty přivede osudového kluka – úchvatného, ale taky trochu nesnesitelného. Beatrice zjišťuje, že ve společnosti, která se jeví tak dokonalá, vzrůstá napětí a hrozící nebezpečí lze zažehnat jen jedním způsobem, který ji ale možná zničí.



V našem domě je jedno zrcadlo.

Kdo o Divergenci neslyšel, jako by nežil. V posledních pár týdnech se v knižní blogosféře nemluvilo pomalu o ničem jiném. A jsem ráda, že i já sama mohu prohlásit, že mne kniha jednoduše dostala. Přiznám se bez mučení, že jsem se všem informacím týkajících se této knihy vyhýbala velkým obloukem. Jediné co jsem znala byla obálka, zhodnocení na GR a vaše nadšené hlasy tamtéž popř. na Facebooku.

Pokud si chcete knihu opravdu užít - a to teď nemluvím jen o Divergenci -, neočekávejte od ní nic a zkuste si nečíst ani anotace. Někdy vás to totiž nakonec tolik překvapí, že vaše nadšení stoupne až tam, kam by se třeba při přílišném očekávání ani nepodívalo.

Veronica Roth je 23letá rodačka z Chicaga, vystudovala kreativní psaní a jako svůj debut vydala knihu Divergent, na kterou letos v květnu navázala druhým dílem Insurgent. Na třetí díl se můžeme těšit na podzim roku 2013.

Ale ke knize...
Divergence se odehrává ve futuristickém Chicagu, které je rozděleno do pěti frakcí: Sečtělost, Mírumilovnost, Odevzdanost, Upřímnost a Neohroženost. Hlavní hrdinka Beatrice (dále pouze Tris) je dcera dvou  Odevzdaných, ale nějaký hlásek v hlavě jí říká a nabádá, že by nemusela žít ten samý život jako její rodiče. Jí i jejímu bratrovi je šestnáct let, a tak se musí rozhodnout. V tomto věku se musí každý obyvatel Chicaga rozhodnout, které frakci zasvětí svůj život.... A Tris cítí, že jí to táhne jinam, pryč od rodiny,...

Kotníky a zápěstí mi ovane vítr, který náhle tryská zespodu jako gejzír.

Divergence je příběhem silné vůle. Tris se rozhodla a musí nést následky. Musí zvládnout vše, co jí život strčí do cesty. Je to příběh silný i po psychické stránce. Donutí vás se to zamyslet. Co by jste udělali Vy, kdyby jediná volba mohla vše změnit? Odpoutali byste se od rodiny a byli sami sebou? I za cenu toho, že možná skončíte na ulici jako odpadlík

Jak už nejeden člověk zmínil (ano, koukám i na tebe Rodaw), dystopie jsou opravdu zajímavou podsložkou young adult literatury. Proč, ptáte se? protože tak klidně můžeme dopadnout. Nikdo neví co bude za rok, za jedno desetiletí ba celé století. A právě Divergence je jedním z pilířů tohoto žánru. Ano můžete se ohradit na takové Hunger Games, Delirium, Shatter me a podobně, ale já neříkám že tyto knihy nejsou. Divergence patří mezi ně - to si myslím mohu troufat tvrdit, i když jsem četla pouze výše zmíněné HG. U ní si opravdu řeknete "co kdyby?" Divergenci uvěříte a budou v vás bojovat pocity pro a proti. Chtěl/a bych tam žít? Nebo v žádném případě? 

Nebojte se příznivci nějaké té romantiky... I mužští se tu najdou. Konkrétně jeden..a to neuvěřitelně hot. Myslím, že je nemožné si Čtyřku nezamilovat. Je to ten správný typ hrdiny. Silný, tvrdohlavý, chytrý, temperamentní a i špetka moudrosti se tu najde.

"Jedna...dva...tři!" vyřítím se dopředu a strhnu jej s sebou.

Divergence je titul, který nenecháte bez povšimnutí. je to příběh plný akce, emocí a síly. Je to příběh mladé dívky, která musí za každých okolností silná, i kdyby se proti ní spiknul celý svět. 

Kniha je úžasná a já Veronicu obdivuju, že se ve své prvotině vyvarovala všem velkým chybám a dokázala toho tolik zachytit a sepsat do jediné knihy.

Zasloužených 5 hvězdiček.






8 komentářů:

  1. Krásně napsaná recenze :) Divergenci jsem včera dočetla a musím s tebou souhlasit nedat jí 5 hvězdiček by byl hřích :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :D Je hézke vědět, že si to někdo přečetl a že mí i stejný názor :)

      Vymazat
  2. myslíš, že jsem divná, když ještě Divergenci nemám?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. proč bys byla? Tak jsem to vůbec nemyslela :D Pokud se ti do toho nechce nevadí :D Víš jak já jsem se dlouho nebyla schopná odhodlat do Hunger Games? A taky nemám knihy, které ostatní vychvalují do nebes :D Pokud tě to nezaujme, nenuť se, nevadí :D

      Vymazat
    2. Já si taky myslím, že rozhodně divná nejsi :-)) Divergence je skvělá knížka , ale jestli Tě zaujme a koupíš si ji a nebo ne, to je jen Tvá volba :-))

      Vymazat
    3. Nepochybuji o tom, že je to parádní knížka. Já jen, že všichni bloggeři, které sledujeme, už Divergenci mají a pějí na ni chválu a trochu mě to i mrzí.

      Vymazat
  3. Já tuhle knížku opravdu miluju!! Recenzi jsi napsala moc pěkně (jak taky jinak,že) a totálně se těším na Insurgent! U téhle knížky mě fakt naprosto dostal konec. Nečekala jsem to.

    OdpovědětVymazat
  4. 5 hvězdiček bych nedala...ty si schovávám pro takové velikány jako je Eragon. Navíc podobnost s HG je někdy až zarážející. Rozdíl je v tom, že vyvražďovačka příbuzných příjde už v prvním díle. Ale 4 (MOŽNÁ i 4,5) hvězdičky si zaslouží :-)

    OdpovědětVymazat